Av: Elin Dahlberg
Jag har så länge jag kan minnas haft ett stort intresse för kost och träning. De senaste åren har intresset ökat och jag lägger mycket tid och fokus på välmående, hälsa och balans i livet. Ett hälsosamt, aktivt liv med sunda matvanor och där rörelse är något självklart är något jag vill ska vara en självklarhet för mina barn.

Vanligtvis kanske du brukar träna, men under semestern har du kanske helt enkelt inte möjlighet om du till exempel är på resande fot. Det kan kännas som en stress när rutiner rubbas men det finns sätt att hålla dig aktiv under sommaren eller så kanske denna sommaren är starten på ditt nya, aktiva liv? Så håller du dig aktiv under semestern!

Känns det som att tiden inte räcker till?

Nu när du inte jobbar har du helt plötsligt flera timmar ledigt som du inte brukar ha. Känns det ändå som att tiden inte räcker till träning och motion? Kanske har partnern semester och barnen sommarlov, det blir därför lätt att du prioriterar bort din träning för tid ihop med familjen? Fullt förståeligt att man inte vill prioritera egentid nu när semestern äntligen är här. Men det finns sätt att skapa aktiva dagar utan att gå miste om tid tillsammans.

Är din bästa stund på morgonen eller på kvällen?

Alla är vi olika vad gäller vilken tid på dygnet vi helst tränar. Många upplever att det är bäst att träna på morgonen, att det annars är lätt att klockan rinner iväg och helt plötsligt är det dags att börja med middagen och sen har ytterligare en dag passerat. Likaså kan det vara jobbigt att träna mitt på dagen när det är som varmast ute. Kanske vill du träna innan frukost medan resten av familjen sover? Eller efter middagen? Ta reda på vad som passar dig bäst!

Ställ inte för höga krav på dig själv

Att på sommaren sätta kravet på sig själv att man ska göra resultat och träna varje dag och så vidare kan i stället gör att träningen blir en stress. Se till att göra så mycket som passar i din “semestervardag” men med målet att göra någon fysisk aktivitet varje dag för att hålla igång, det kan vara allt ifrån en powerwalk, en joggingrunda, ett eget ihopsatt cirkelpass med egen kroppsvikt, ett pass på ett av alla utegym som finns, flera korta promenader eller varför inte en simtur i havet eller i poolen?

Involvera hela familjen i träningen så håller du dig aktiv under semestern

Gör upp en plan tillsammans med hela familjen om när på dagen ni ska genomföra er fysiska aktivitet. Att anpassa ett cirkelpass där barnen kan vara med på sin nivå. Låt barnen cykla medan du springer, ta en promenad tillsammans där ni letar efter olika saker i naturen.

Se sommaren som ett tillfälle att skapa nya rutiner

Har du inte riktigt fått ordning på din träning eller känner att det är något du vill lägga till/ta bort/ändra? Se sommaren och semestern som ett tillfälle att göra dessa förändringar, om det är någon gång du har tid så är det troligtvis nu. Att fokusera på att gå långa promenader på vackra platser räcker gott för att hålla igång under semesterdagarna. Om du lyckas få till ett par pulshöjande pass per vecka – se det som bonus!

Fysisk aktivitet hjälper dig även att hålla kosten

Många upplever att det är väldigt mycket lättare att hålla sig till smarta matval om man under dagen tränat/motionerat. Det är sällan man vill “förstöra” ett bra träningspass med att äta onödiga kalorier (sett till det kan morgonträning vara fördelaktigt). Och har du nu tränat, eller inte tränat, men ändå ätit vad du tycker är onödiga kalorier så var det troligtvis det du kände att du behövde just idag, det är ingen big deal. Njut av det som får just dig att må bra!