Av: Elin Dahlberg
Jag har så länge jag kan minnas haft ett stort intresse för kost och träning. De senaste åren har intresset ökat och jag lägger mycket tid och fokus på välmående, hälsa och balans i livet. Ett hälsosamt, aktivt liv med sunda matvanor och där rörelse är något självklart är något jag vill ska vara en självklarhet för mina barn.

De flesta har säkert hört talas om begreppet core och även hur viktigt det är med core träning. Men vad innefattar coren och vilka muskler är det vi pratar om? Ibland tolkas coreträning som endast magträning men det är mer än så.

Core är det engelska ordet för bålen och de muskler vi i stort pratar om när vi pratar om coren är mage, rygg, bäcken och skuldror. Dessa kan i sin tur delas upp i raka, sneda, inre, yttre och så vidare.

Varför är det viktigt med coreträning?

Man skulle kunna säga att coren är kroppens centrum eller kärna. Om den är stark så hjälper den dig att hålla kroppen stabil. Om du tränar för en stark core, som i sin tur gör kroppen stabilare så kommer detta att hjälpa dig i såväl din vardag som i din träning. Genom att träna och även aktivera dessa muskler i allt du gör så får du dessutom automatisk en bättre hållning.

När du har jobbat upp en stark core kommer detta även att hjälpa dig att orka mer i såväl överkroppsträningen som i underkroppsträningen. Om du inte orkar “hålla coren” när du genomför olika övningar är övningen troligtvis för tung. Fokusera på rätt teknik före tunga vikter, det kommer att hjälpa dig i längden och minimera risken för skador.

Coreträningen är bra för hållningen

Varför är det då viktigt med en bra hållning? En bra hållning leder till minskad risk för att få ont i rygg, nacke och axlar. Om du till exempel svankar eller har framåt/inåt-roterade axlar kan det vara ett tecken på svag core. Detta kan orsaka smärta men också påverka din andningförmåga.

Bröstkorgens förmåga att exponera maximalt försämras och det påverkar i sin tur syreupptagningen. Med andra ord är det viktigt att coren är stark även för att du ska kunna syresätta dig ordentligt vid såväl vardagliga aktiviteter som vid ansträngande träning

Med coreträning förebygger du ryggproblem

Coreträning, dvs stärka mage och rygg, är bland det bästa sättet att förebygga ryggproblem. Har du en stark core belastas inte bara ryggen vid ex lyft. Magen bistår ryggen med styrka som gör att den avlastas. Det är en av anledningarna till att vi har coreträning i alla våra träningsprogram.

Hur aktiverar man coren?

För endel känns det förmodligen lätt att aktivera coren och “koppla på” rätt muskler medan det för andra känns svårare att hitta rätt. Ju mer du tränar dessa muskler, desto lättare och naturligare blir det att hitta rätt. Tänk dig att du vill ha axel, höft och fot i en rak linje. Upp med bröstet, ha en “stolt” hållning och spänn magen.

Andas in genom näsan, känn hur bröstkorgen expanderar, andas ut genom munnen och sug samtidigt in naveln ytterligare. Det är denna aktivering du ska hålla framförallt medan du genomför din träning men gärna i princip jämt.

Håll din core aktiverad

Genom att hålla din core aktiverad under all typ av träning så tränar du samtidigt coren. Många föredrar ändå att till exempel avsluta ett träningspass med att fokusera på coreträning, åtminstone ett par gånger i veckan för optimala resultat.

Det finns mängder av olika övningar för corens muskler och genom alla våra träningsprogram fokuseras det mycket på core träning. Med coreträning får du därigenom bättre hållning, mindre ryggproblem och starkare kropp.

Här kan du se alla våra program som har coreträning, https://worldofshape.se/traningsprogram/