Hur skall jag komma igång med träningen efter semestern?

Vi älskar alla helgdagar och de kan vara bra ibland för sinnen, kropp och själ. Men, ibland kan det bli för mycket alkohol, restaurangmåltider, för lite sömn och inte tillräckligt med motion. Så vad är det bästa sättet att komma i form igen när du kommer hem efter semestern? Följande är några idéer som hjälper dig att komma igång med träningen efter semestern.

Väg dig, eller inte

Du känner din personlighetstyp. Om du har en specifikt vikt som motiverar dig, väg dig och kolla hur mycket du har gått upp. Men om du är mer benägna att bli avskräckt av det du ser, ge dig själv ett par veckor på din vanliga rutin innan du hoppar på vågen.

Drick mycket vatten

Drick mycket och hjälpa kroppens system att fungera optimalt. Rikligt med vatten/vätska är bra för det mesta, ditt system, hud, din återhämtning etc. Drick ca 2-4 liter per dag beroende på hur mycket du tränar och klimat. Läs mer här!

Ät massor av fiberrik mat

Du har antagligen inte följt dina vanliga matvanor när du reser, så om du äter en hel del bearbetade livsmedel vill du få din matsmältning tillbaka på rätt spår.

Ta en paus från att äta ute

Om du längtar efter dina favoritmatlagade måltider efter att ha varit borta kan du dra nytta av den motivationen för att få vana att laga mat när du kan. När du gör dina egna måltider har du kontroll över ingredienserna och kan undvika de tomma kalorierna och överskottet av socker som finns i många restaurangmåltider.

Håll dig fast vid ett vanligt sömnschema

Försök att återgå till dina normal sovtider. Hellre kom i sång tidigare än senare. Timmarna för 24:00 tenderar till att vara viktigare är de efter. Din kropp föredrar en regelbunden rytm.

Skapa en träningsplan

Om du inte har en träningsrutin att hoppa tillbaka till är nu den perfekta tiden att starta en. Din ideala träningsplan beror på din hälsa, ålder, kost, schema, mål och många andra variabler, men för de flesta människor är nyckeln till att hålla sig till något långsiktigt att hitta en trevlig aktivitet. Anmäl dig till en dansklass, gå med på ett gym, börja jogga eller cykla regelbundet på egen hand. Om du behöver extra motivation, försök att hitta en träningspartner

Var inte för hård mot dig själv

Tänk inte på vad du borde ha gjort annorlunda under sommaren, eller känn dig skyldig över att hänge dig medan du var på semester. Ta bara ansvaret för att skapa goda vanor nu och håll dina mål uppåt utan att plåga dig över varje beslut. Det viktiga är att fokusera på nuet och komma igång med träningen efter semestern!