Kod i header för konvertering:

Behöver du återhämta mig? Om du känner dig lite låg är det frestande att dricka en läsk, beställa en pizza eller unna dig några nya skor, men att lägga 15 minuter åt sidan för att utöva yoga varje dag kan förändra ditt humör (och din hälsa) på fler sätt än du kunde tänka dig.

Studier har visat att yoga kan minska utsöndringen av kortisol, det primära stresshormonet, vilket i sin tur kan förbättra din allmänna hälsa.

Var du än är och vad du än gör är det enkelt att pressa in bara 15 minuters yogaövning om dagen. Här är tio skäl till varför det är värt det:

Förbättra flexibilitet, styrka och hållning

Daglig yogaträning hjälper till att sträcka och stärka dina kroppsmuskler. Populära övningar som plankan stärker armar, ben, axlar och abs. Du behöver inte vara superflexibel för att utöva yoga, skönheten med yoga är att den kan utövas på alla nivåer.

Några minuter om dagen med att öva på övningar som krigaren eller hunden kommer snart att få dig att känna skillnaden i din flexibilitet, oavsett om du är ganska rörlig redan eller inte. Daglig yoga hjälper dig att förbättra din hållning och får dig att gå längre och sitta raktare vid skrivbordet. Värk och smärta orsakade av felaktig kroppshållning såsom ryggsmärta kan också lindras.

Bättre allmän kondition

När vi funderar på att förbättra kondition tänker de flesta av oss på tuffa pass på gymmet. Men vikter är inte det enda sättet att träna. Yoga ger dig allt som ett gym kan, men på ett fredligt, säkert och mer holistiskt sätt. Den kombinerar konditionsträning, funktionell och styrketräning allt i ett. Vad mer kan du begära? Det bästa med detta träningspass är att det kan göras i din egen takt, i ditt eget hem.

Viktminskning

Du behöver inte öva Hot Yoga eller kunna böja dubbelt i en yogaposition för att gå ner i vikt. En vardaglig mjuk yogapraxis kommer att aktivera metabolismsystemet och hjälpa till att bränna fett, vilket leder till viktminskning. Daglig yoga kan också hjälpa till att återställa den hormonella balansen i kroppen, vilket kan normalisera din kroppsvikt.

Nivåer av kortisol, hormonet som frisätts som svar på stress kommer att sänkas, vilket leder till mindre läst att äta. Daglig yoga stärker också den övergripande förbindelsen mellan kropp och kropp och hjälper dig att hantera mer obehagliga känslor mer effektivt än att äta mat för att undertrycka dessa känslor.

Öka din energi

Bara några minuters yoga varje dag ger det efterfrågade energiförhöjningen i våra livliga liv och kommer att hålla oss fräscha längre. Yoga, med sin unika synergi mellan kropps- och andningsarbeten, är perfekt när dina reserver är låga.

Daglig yoga kommer att väcka de viktigaste energicentrerna (kallad chakras) i kroppen. Stora positioner för extra energi är de som förlänger ryggraden, som trädposen, vilket tillåter energi att cirkulera genom hela kroppen, och poser som ökar rörligheten i bröstet, som kobraposen, vilket uppmuntrar till att andas mer.

Minska stress

Många arbetsplatser erbjuder nu yogatimmar på lunch eftersom det har visat sig att yoga är en fantastisk stresshanterare. All yoga, även en kort daglig, bör bestå av tre element; poser, andning och meditation. Studier har visat att de människor som regelbundet utövar alla tre elementen bättre kan reglera deras hjärtfrekvensvariation (HRV). Detta betyder i allmänhet att hjärtfrekvensen är lägre, vilket ger kroppen förmågan att svara på stress på ett mer flexibelt sätt.

Är du så stressad att det håller dig vaken på natten? Studier har visat att övning av daglig yoga kan minska sömnlöshet. När du upplever sömnlöshet, öva avslappnande asanas eller ställningar, som framåtvikning (uttanasana) eller ligga på ryggen med fötterna uppför väggen. Avslappnande yogaställningar såsom liggande på ryggen med fötterna uppför väggen kan lugna både kropp och själ.

Andas bättre

Andas djupt och lugnt är en viktig del av varje yogapraxis. Yogiska andningstekniker (kallad pranayama) fokuserar på att försöka bromsa andetaget och att andas helt från magen till toppen av lungorna.

Dessa metoder gör att du känner dig mer avslappnad och balanserad och hjälper dig att möta dagen med självförtroende och lugn. De har också några stora sidofördelar inklusive ökad lungkapacitet. Du kan använda dessa tekniker när det behövs i det dagliga livet. De kan hjälpa dig att hålla dig lugn i nödsituationer, tänka tydligare i stressiga situationer och de kan bidra till att minska smärta

Var lyckligare

Att lägga till några yogaställningar i din dagliga rutin kan göra dig till en känslomässigt starkare och gladare person. En ny studie har visat att öva av regelbunden yoga och meditation resulterar i högre serotoninnivåer (lyckohormonet).

Samma studie visade att långvariga yogautövare har mer massa i de områden i hjärnan som är förknippade med tillfredsställelse. En annan studie har visat att hjärnans gamma-aminobutyric (GABA) nivåer är högre efter att ha utövat yoga. Högre GABA-nivåer är förknippade med lägre nivåer av depression och ångest. För att uttrycka det enkelt, bara 15 minuter yoga om dagen kan börja ändra din hjärnkemi och förbättra ditt humör.

Bli mer uppmärksam

Yoga och mindfulness går hand i hand. När du utövar yoga kommer du att flytta din medvetenhet till de upplevelser, tankar och känslor som följer en given ställning. Denna medvetenhet kommer att föra tillbaka sinnet till nuet – huvudmålet med medvetenhet – där det kan förbli lyckligt och fokuserat.

Att öva medvetenhet har varaktiga fysiska och psykologiska fördelar som är mycket i linje med fördelarna med yoga. Du kommer att känna dig mer lugn och avslappnad och mindre stressad och orolig. Du kommer att uppleva högre nivåer av energi och entusiasm och mer självförtroende och självacceptans.

Förbättra koncentrationen och tänk tydligare

Yogaövningar och meditation kräver att du koncentrerar dig på din andning. Denna process med att observera ditt andetag lugnar ditt sinne och gör dig mer avslappnad. Som ett resultat av denna mentala stabilitet kan du komma ihåg och behålla mer information. Att meditera bara några minuter på morgonen kan resultera i bättre koncentration under dagen.

Genom att minska mental stress och fysisk spänning kan vi återkalla enklare och ha mer organiserade tankar. Förbättrad kognitiv funktion ökar när vi kan rensa och förnyas. Från en plats med lugn och ro kan vi använda våra mentala styrkor mer effektivt. Sammantaget, genom att minska mental stress och fysisk spänning genom daglig yoga, kan du tänka skarpare och ha fler organiserade tankar.

Lev längre

Som du nu vet kommer yoga varje dag att hjälpa dig att öka din kondition, reglera din hjärtfrekvens, minska din stressnivå och göra dig till en lyckligare person. Alla dessa element kan leda till värdefulla år i ditt liv.

Det är också känt att yoga minskar risken för hjärtsjukdomar och det minskar andningstakten som direkt har kopplats till en längre livslängd. Nyligen genomförda studier har visat att meditationselementet i yoga kan hjälpa till att försena åldrandet.

Här kan du läsa mer om vårt Yoga-Shape program!