Profilbild
Björn har över 30-års erfarenhet av effektiv träning som ger långsiktiga resultat. Inom ramarna för World of Shape har han redan tidigt skapat en digital kanal för de som vill träna hemma för att komma i form. Björn har kombinerat träning och kost då de båda är extremt beroende av varandra för ett framgångsrikt utfall för deltagaren.

Body Mass Index (BMI) mäter om din vikt är hälsosam och är ett mått som använder din höjd och vikt.

För att ta reda på ditt BMI delar du din kroppsvikt (kilo) med din längd (meter) i kvadrat. En person som väger 85 kilo och är 185 centimeter lång räknar ut sitt BMI genom att dela 85 kilo med 1,85 meter x 1,85 meter (3,4225). 85 delat med 3,4225 ger då ett BMI på 24,8.

För de flesta vuxna är en idealisk BMI inom området 18 till 25. För barn och ungdomar mellan 2 och 18 år tar BMI-beräkningen hänsyn till ålder och kön samt höjd och vikt.

BMI intervaller och om din vikt är hälsosam:

Under 18,5: Du är underviktig
18,5 > 24,9: Du är normalviktig
25 > 29,9: Du är överviktig
30 > 39,9: Du är mycket överviktig

BMI tar hänsyn till naturliga variationer i kroppsform, vilket ger ett hälsosamt viktområde för en viss längd. BMI “struntar i” om du är man eller kvinna, hur gammal du är, hur du är byggd eller hur god din kondition är. Heller inte hur fettet är fördelat eller hur mycket av din vikt som utgörs av fett respektive muskler.

Muskler är mycket tätare än fett, så mycket muskulösa människor, såsom tungviktboxare, styrkelyftare eller idrottare, kan ha en sund vikt även om deras BMI klassas som feta.

BMI kan variera beroende var du kommer ifrån

Din etniska grupp kan också påverka din risk för vissa hälsotillstånd. Till exempel kan vuxna med asiatiskt ursprung ha en högre risk för hälsoproblem vid BMI-nivåer under 25.

Du bör inte använda BMI som ett mått om du är gravid. Få råd från din barnmorska eller läkare om du är orolig för din vikt.

Förutom att mäta din BMI, kan sjukvårdspersonal ta hänsyn till andra faktorer när de bedömer om du har en sund vikt.

Övervikt är en varningssignal

Bukfett är en viktig varningssignal – mycket fett runt magen är sämre för hälsan än exempelvis fett runt höfterna. Ett högre BMI, men med vikten jämnt fördelad, innebär färre hälsorisker än ett normalt BMI med för mycket bukfett.

Motion och hälsosam kost sänker och förbättrar ditt BMI. BMI är ett enkelt sätt mäter om din vikt är hälsosam.

SÄNK DITT BMI GENOM BRA TRÄNING OCH KOST!