Viktminskning efter graviditet kan ta tid, men det är möjligt. Koncentrera dig på att äta en hälsosam kost och inkludera fysisk aktivitet i din dagliga rutin.

Om du är som de flesta nya mammor, ivrig att lägga undan dina mammakläder och vill glida in i dina gamla jeans, behöver du bara de rätta verktygen för viktminskning efter graviditeten och komma igång med en god hälsa.

Tänk på dina matvanor vid viktminskning efter graviditet

När du var gravid kan du ha justerat dina matvanor för att stödja ditt barns tillväxt och utveckling. Efter graviditeten är rätt kost fortfarande viktigt – speciellt om du ammar. Att göra kloka val kan främja hälsosam viktminskning efter graviditeten.

– Ät mer växtbaserad mat, inklusive frukt, grönsaker och fullkorn
– Välj mager protein från en mängd olika källor
– Begränsa godis och salt
– Kontrollera portionsstorlekar
– Inkludera fysisk aktivitet i din dagliga rutin

Tidigare blev kvinnor ofta tillsagda att vänta minst sex veckor efter att ha fött för att börja träna. Idag är dock viktigare att försöka komma igång så snart du kan.

Om du tränade under graviditeten och hade en okomplicerad vaginal förlossning är det i allmänhet säkert att börja lätt träning inom några dagar efter förlossningen – eller så snart du känner dig redo. Om du hade ett kejsarsnitt eller en komplicerad förlossning, prata med din vårdgivare om när du ska starta ett träningsprogram. Generellt kan du kanske börja lätta övningar ungefär fyra till sex veckor efter din leverans.

När din vårdgivare ger dig OK:

Ta hänsyn till amning. Om du ammar, mata ditt barn precis innan du tränar. Bär en stödjande behå.
Börja långsamt. Börja med enkla övningar som stärker stora muskelgrupper, inklusive dina mag- och ryggmuskler. Lägg gradvis till övningar med måttlig intensitet.
Inkludera din baby. Om du har svårt att hitta tid att träna, inkludera ditt barn i din rutin. Ta ditt barn en daglig promenad i en barnvagn eller bärsele.
Gå med andra. Be andra mammor att gå med dig på en daglig promenad, eller prova en träningskurs efter förlossningen. Att träna med andra kan hjälpa dig att motivera.
Kom ihåg att dricka mycket vatten före, under och efter varje träningspass. Sluta träna om du upplever smärta. Det här kan vara ett tecken på att du överdriver det.

Bonusen med amning

Amning kan också hjälpa dig att gå ner i vikt under graviditeten. Detta beror på att när du ammar använder du fettceller som lagras i din kropp under graviditeten – tillsammans med kalorier från din kost – för att ge din mjölkproduktion och mata din baby.

Sätt upp realistiska viktminskningsmål

De flesta kvinnor tappar cirka 5 kilo (5,9 kg) under förlossningen, inklusive barnets vikt, moderkakan och fostervattnet. Under den första veckan efter förlossningen kommer du att gå ner i vikt när du släpper ut kvarhållna vätskor – men det fett som lagras under graviditeten försvinner inte själv. Genom kost och regelbunden träning kan det vara rimligt att gå ner till 0,5 kg per vecka. Det kan ta sex månader till ett år att återgå till din vikt före graviditeten, oavsett om du ammar eller inte.

Var försiktig med dig själv när du accepterar förändringarna i din kropp. Framför allt, stolta över din hälsosamma livsstil.

Vi har det perfekta programmet för dig som vill komma form och gå ner i vikt efter din graviditet – Mamma-Shape!

English »