Vi är ett online-träningsföretag som har hjälpt över 50.000 att komma i form på bara 30 dagar med vår unika träningsmetod! Du får support av våra utbildade PT:s, pedagogiska och effektiva träningsprogram i videoformat som du kan träna hemma, färdiga matsedlar med tillhörande inköpslistor samt ca 450 kalorisnåla, goda och lättlagade recept.

Hur kommer jag igång med min träning?

En bra hälsa är något som är viktigt och framför allt när du blir äldre. När man är ung går det mesta som en dans, men med åldern märker man att ett hälsosammare liv är viktigare och viktigare. Här kommer du att få tips på hur du kommer igång med din träning!

Vill du må bra och det under en längre tid, skall du alltså röra på dig och tänka på vad du stoppar i dig. Egentligen ganska enkelt, men desto svårare att genomföra. Jag brukar säga att det är skönt att vara lat och gott att vara onyttig. Frestelsen av att slappa och äta onyttigt är stor. Alla skulle vara nyttiga och vältränad om det ej vore så.

Vad skall man då göra?

All träning är bättre än ingen träning. Oavsett om du väljer att jogga, promenera, spela paddel eller styrketräna är det viktigaste att du gör något. Inaktivitet är absolut det “bästa” sättet att försämra ditt hälsotillstånd.

Både styrka och kondition

Att sedan blanda både konditions- och styrketräning, dvs träna hjärtat och musklerna är en fördel. Styrketräningen har den unika egenskapen att den stärker din kropp som medför förebyggande av skador och åldrande – du “förskjuter åldersprocessen framför dig”. Med konditionsträning tränar du upp din “kardiovaskulära” förmåga, dvs hjärta, lungor, syresättning osv, som gör att du orkar mer, mår bättre och känner dig starkare och friskare.

Styrketräning är viktigt

Styrketräningens fördel kan du egentligen bara få när du muskulärt utmanar din kropp med belastning. Dvs det krävs ökad belastning kontinuerligt, så klart kontrollerat och successivt. Exemplevis träning gymmet eller med din kroppsvikt, beroende vilken nivå du startar ifrån. Konditionen kan du träna upp på olika sätt, så länge du ökar din puls under en kortare eller längre tid.

Ta det lugnt i början

I början skall du ej träna som en galning så träningsvärken formligen sprutar ur dina öron. Det handlar om att vänja kroppen vid belastningen men också att öka din mentala styrka. Att öka belastningen/träningen successivt är att rekommendera. Börja med någon gång i veckan och håll inte på så länge, så leder, ligament, muskler och hjärta hinner med att vänja sig. Kör du för hårt början och din mentala styrka ej är med, kommer du garanterat tröttna.

När du väl kört ett tag, kommit igång, lärt dig rörelsen, fått en bättre teknik, kan du öka belastningen/tiden/intensiteten. Det är mycket bättre att öka långsamt än att vara för ivrig, som oftast resulterar i skador eller att du tröttnar. Du har hela livet på dig, så ta det lugnt initialt.

Välj det du tycker är roligt

Att ha en träningskompis och göra det du tycker är roligt är att rekommendera i början och underlättar hur du kommer igång med din träning. Det handlar om att komma igång på ett så enkelt sätt som möjligt. När du väl har kommit igång och tränat ett tag, kan du börja snegla mot effektivare träningsformer, som kanske kräver en större mental styrka och fysik, men ger bättre resultat.

Kosten är avgörande

Kosten är absolut den viktigaste delen gällande viktminskning och möjligheten att kunna träna. Om du ej äter ordentligt kommer du aldrig att kunna leva ett aktivt liv – kroppen behöver bränsle, likt en bil behöver bensin. Vill du gå ner i vikt är det i princip omöjligt om du ej äter en hälsosam och kalorisnål kost som innehåller minimalt med socker och en “kontrollerad” mängd fett. Det går väldigt snabbt att stoppa i sig kalorier. Exempelvis innehåller en kanelbulle ca 350 kcal. Det går snabbt att äta den men lång tid att bli av med den, ca 1,5 timmar rask promenad.

Vad skall jag äta?

Vad är rätt kost då? Vi brukar rekommendera att först ta bort det dåliga. Snabbmat, halvfabrikat, godis, läsk, energidrycker, alkohol m.m. Med det har du kommit långt. Sedan kan du titta på vad du stoppar i dig. Håll dig till lagad och nyttig mat, dvs köp råvaror som du lagar. Att följa matcirkeln och tallriksmodellen är ett enkelt och bra sätt. Gör det ej för komplicerat. Ät de matträtter som du tycker om. Om det sedan blir samma mat ett par gånger i veckan spelar mindre roll.

Gör det enkelt för dig

Gör gärna storkok och lägga portioner i låda. Det underlättar mycket. Du slipper laga så ofta och du kan bara ta med dig en burk med mat när tiden är knapp. Lev efter devisen 5-2, dvs du drar i handbromsen varje måndag-fredag för att äta, träna och leva hälsosamt. På helgen kan du unna dig saker som gör att du blir uthållig i din nya livsstil.

Vi underlättar för dig

Hos oss kan du hitta effektiva träningsprogram som du kan utföra hemma utan några dyra träningsredskap. Du hittar även både goda och nyttiga recept som är lättlagade och uträknade. Vi har också färdiga veckomatsedlar som underlättar oerhört mycket både för dig och din familj.

Hur du kommer igång med din träning:

Ta ett beslut, välj en kompis och aktivitet som du tycker om. Starta lugnt och försiktigt. Börja med att välja bort det dåliga och se över ditt kostschema. Lev 5-2, var nyttig på vardagarna och njut på helgerna – lycka till!

Här kan du läsa mer om våra effektiva program!