Vi är ett online-träningsföretag som har hjälpt över 50.000 att komma i form på bara 30 dagar med vår unika träningsmetod! Du får support av våra utbildade PT:s, pedagogiska och effektiva träningsprogram i videoformat som du kan träna hemma, färdiga matsedlar med tillhörande inköpslistor samt ca 450 kalorisnåla, goda och lättlagade recept.

Varför är det bra att ha kunskap om din vilopuls?

Även om du inte är en idrottare kan kunskap om din vilopuls hjälpa dig att övervaka din kondition – och det kan till och med hjälpa dig att upptäcka hälsoproblem.

Din puls är antalet gånger ditt hjärta slår per minut. Normal hjärtfrekvens varierar från person till person. Att ha koll på din puls kan vara en viktig hjärthälsomätare.

När du åldras förändringar i pulsens frekvens och regelbundenhet förändras och kan betyda ett hjärtsjukdom eller annat tillstånd som måste åtgärdas. Kunskap om din vilopuls kan förebygga det.

Var är den och vad är en normal vilopuls?

De bästa ställena att hitta din puls är:

handleder
insidan av din armbåge
sidan av din nacke
fotens övre del

För att få den mest exakta avläsningen, lägg fingret över pulsen och räkna antalet slag på 60 sekunder.

Din vilopuls är hjärtat som pumpar den lägsta mängden blod du behöver för att du inte tränar. Om du sitter eller ligger och du är lugn, avslappnad och inte är sjuk, är din hjärtfrekvens normalt mellan 60 (slag per minut) och 100 (slag per minut).

Men en vilopuls lägre än 60 betyder inte nödvändigtvis ett medicinskt problem. Det kan vara resultatet av att man tar ett läkemedel som en betablockerare. En lägre vilopuls är också vanligt för personer som får mycket fysisk aktivitet eller är mycket vältränade. Aktiva människor har ofta en lägre vilopuls (så låg som 40) eftersom deras hjärtmuskeln är i bättre skick och inte behöver arbeta så hårt för att upprätthålla en jämn takt. En låg eller måttlig mängd fysisk aktivitet förändrar vanligtvis inte vilopulsen mycket.

Hur andra faktorer påverkar vilopulsen

Lufttemperatur: När temperaturen (och fuktigheten) ökar, pumpar hjärtat lite mer blod, så din puls kan öka, men vanligtvis inte mer än fem till 10 slag per minut.

Kroppsposition: Vila, sitta eller stå, din puls är vanligtvis densamma. Ibland när du står under de första 15 till 20 sekunderna kan din puls gå upp lite, men efter några minuter bör den slå sig ner.

Känslor: Om du är stressad, orolig eller “extra glad eller ledsen” kan dina känslor höja din puls.

Kroppsstorlek: Kroppsstorlek ändrar vanligtvis inte puls. Om du är mycket överviktig kan du se en högre vilopuls än normalt, men vanligtvis inte mer än 100.

Användning av läkemedel: Läkemedel som blockerar din adrenalin (betablockerare) tenderar att sänka din vilopuls.

Om din puls är mycket låg eller om du ofta har episoder med oförklarliga snabba hjärtfrekvenser, särskilt om de får dig att känna dig svag eller yr eller svimfärdig, berätta för din läkare, som kan bestämma om det är en nödsituation.

Din vilopuls är ett verktyg för att få en bild av din hälsa.

Kunskap om din vilopuls och träning minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Den goda nyheten är att det finns några enkla steg som du kan vidta för att sänka vilopulsen

Motionera mera och ta gärna en snabb promenad, simmar, träna styrketräning, cyklar eller annan form av motion så ofta du kan. Du bör också minska stressen och undvik tobak och alkohol. Tänk också på att du endas går ner i vikt vid behov.

BÖRJA TRÄNA NU SÅ STÄRKER DU DITT HJÄRTA OCH SÄNKER DIN VILOPULS!