Få den bästa möjliga starten på din viktminskning med dessa 12 kost- och träningstips:

1. Hoppa inte över frukosten

Att hoppa över frukosten hjälper dig inte gå ner i vikt. Du kan gå miste om viktiga näringsämnen och du kan sluta äta mer under dagen eftersom du känner dig hungrig.

2. Ät regelbundna måltider

Att äta på regelbundna tider under dagen hjälper till att bränna kalorier i en snabbare takt. Det minskar också frestelsen att äta mat som innehåller mycket fett och socker.

3. Ät mycket frukt och grönt

Frukt och grönsaker är låga i kalorier och fett, och hög i fiber – 3 viktiga ingredienser för framgångsrik viktminskning. De innehåller också massor av vitaminer och mineraler.

4. Bli aktivare

Att vara aktiv är nyckeln till att gå ner i vikt och hålla den. Förutom att ge massor av hälsofördelar, kan träning hjälpa till att bränna bort de överflödiga kalorier som du inte kan förlora genom enbart kosten. Hitta en aktivitet du gillar och kan passa in i din rutin.

5. Drick mycket vatten

Folk blandar ibland ihop törst med hunger. Det kan sluta med att du konsumerar extra kalorier när ett glas vatten verkligen är vad du behöver.

6. Ät fiberrik mat

Mat som innehåller mycket fibrer kan hjälpa dig att känna dig mätt, vilket är perfekt för att gå ner i vikt. Fiber finns bara i mat från växter, såsom frukt och grönt, havre, fullkornsbröd, brunt ris och pasta samt bönor, ärtor och linser.

7. Läs livsmedelsetiketter

Att veta hur man läser livsmedelsetiketter kan hjälpa dig att välja hälsosammare alternativ. Använd kaloriinformationen för att ta reda på hur en viss mat passar in i ditt dagliga kaloriintag på viktminskningsplanen.

8. Använd en mindre tallrik

Att använda mindre tallrikar kan hjälpa dig att äta mindre portioner. Genom att använda mindre tallrikar och skålar kan du kanske gradvis vänja dig vid att äta mindre portioner utan att bli hungrig. Det tar cirka 20 minuter för magen att berätta för hjärnan att den är mätt, så ät långsamt och sluta äta innan du känner dig mätt.

9. Förbjud inte mat

Förbjud inte någon mat från din viktminskningsplan, särskilt de du gillar. Att förbjuda mat kommer bara att få dig att längta efter dem mer. Det finns ingen anledning till att du inte kan njuta av enstaka godsaker så länge du håller dig inom ditt dagliga kaloriintag.

10. Lagra inte skräpmat

För att undvika frestelser bör du inte lagra skräpmat – som choklad, kex, chips och söta kolsyrade drycker – hemma. Välj istället hälsosamma mellanmål, som frukt, osaltade riskakor, havrekakor, osaltade eller osötade popcorn och fruktjuice.

11. Dra ner på alkoholen

Ett standardglas vin kan innehålla lika många kalorier som en chokladbit. Med tiden kan för mycket dricka lätt bidra till viktökning.

12. Planera dina måltider

Försök att planera din frukost, lunch, middag och mellanmål för veckan, se till att du håller dig till ditt kaloriintag. Det kan vara bra att göra en inköpslista varje vecka.

Vill du minska i vikt och få resultat? Träna med oss – klicka här!

Language »